4 feb. 2010

Stickprover, stickprover, stickprover!

Jaa, massor av stickprover produceras och det är ganska trevligt, jag lär mig en hel massa, är inte så high på stickning eftersom virkning och nålbindning är mer min grej men varför inte bli high på det hela... Ovan, en trevlig rundad kant som jag hittade i Vibeke Linds bok Nordisk strik, den finns översatt till svenska också och är ohurligt trevlig med massor av intressanta mönster, spännande historia, inspirerande bilder osv. Hursomhelst så började jag att fundera på om man kunde sticka mönstret omvänt, det kunde man såklart, då blev det inte så runda former utan mer zickzackigt, fast det beror ju på hur långt man stickar innan man börjar sticka åt andra hållet. Nu börjar jag tänka i halsduk, det gör jag ofta när jag provar mig en ny teknik...
 
  
Provade även att sticka den här grejen som Vibeke skriver typ så här om: Ett enkelt bruksmönster  från en gammal, dansk manströja (man skiftar mellan ett varv räta maskor och ett varv varannan rät, varannan avig). Aaaah, jag älskar såna korta enkla förklaringar som man själv kan hitta på något eget utifrån. Framsidan är väl sådär men baksidan blev väldigt fin med de räta maskorna som poppar ut ur ytan, i det här garnet ger det en pärllik effekt.
Egentligen har jag inte alls tid att sitta här och fundera på stickning, jag borde beräkna ett mönster till min ryaväv... Jaaa...

1 kommentar:

  1. Hej hej!!
    Tack för alla tipsen,kollade i en äldre handarbetstidning jag hade liggande o hittade mönster..
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera