7 feb. 2012

Sländor. Spindles.

Pappa och jag har lite olika keramikprojekt på G emellanåt. I det här projektet har vi lyckats kombinera keramik och textil och gjort en uppsättning vikingatida och en uppsättning medeltida sländor. Pappa drejar och jag finputsar när de är läderhårda. Pappa bränner och glaserar, jag svartbränner och täljer sländpinnar. En jämn arbetsfördelning.
 Först de vikingatida, här nyglättade och helt obrända. När jag känner för det ska de svartbrännas, ooh så fina de kommer att bli. :o)
Så de medeltida, också de obrända. De kommer att bli glaserade, snyggt! :o)

 Jag har tittat mycket på själva sländpinnen i vinter, för att ta reda på mer om hur sländtrissorna ska monteras. Det finns såklart färre fynd av själva pinnen, eftersom den oftast varit av trä och därför är lättare nedbrytbar men jag har ändå hittat flera exempel. På museet i Wolin, Polen fanns några, på Kulturhistoriska museet i Oslo fanns några, i boken "Medieval Garments Reconstructed" fanns några. Jag har dessutom haft en lång utfrågning av en kompis som är spinnexpert/textilarkeolog så nu känner jag mig mer än redo att tälja pinnar! Wohoo! 
Redan förra sommaren hade jag finfina sländor till försäljning men nu finns där alltså ännu mer fint att välja mellan. Det ska bli spännande att se hur de mottas av textil- och historieintresserade. :o)

My dad and I have some ceramicprojects going on. This time we could combine ceramic with textiles and we have made one batch of vikingage spindles, and one batch of medieval spindles.  Dad turns them, I polish them when they are hard. Dad bakes and glace, I blackburn and carve the sticks. Equal labor.
First the vikingage spindles. Polished and unbaked. When I feel like it I will blackburn(?) them.
Then the medielval ones, also unbaked. Later they will be glazed and so nice looking.
This winter I've looked into the spindle stick. I found some in the museum in Wolin, Poland, some at the Culturehistorical museum in Oslo, Norway, and some in the book "Medieval Garments Reconstructed". I have also talked to a friend who is a spinning expert/ textile archeologist so now I feel more than ready to start carving the spindlesticks! 
Last summer I had some very nice spindles for sale, and this summer there will be even more goodies to chose from. I'm excited to see how they will be received by textile- and historic nerds. :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar