24 juni 2013

Kurs i Viking og middelalder draktsøm. Course in sewing medieval clothes.

Sista veckan i juli, första veckan i augusti ska jag vara kursledare i vikinga- och medeltida dräktsömnad under Middelalderuka i Numedal Norge. Kursen kommer att hållas i Møteplassen Snekkerbuas lokaler i Rollag kommun. 
Middelalderuka är ett fint initiativ med flera olika hantverkskurser, föredrag, föreställningar, konserter och en, under helgen 3-4 augusti, avslutande marknad.
Mitt bidrag i det hela kommer alltså att vara i form av en spännande kurs om vikinga- och medeltidsdräkter. Förutom allt jag redan kan så håller jag på att läsa in mig speciellt på norska fynd, såklart! :o)
Vi kommer att gå igenom olika fynd och tolkningar av fynd sen sätter vi igång och syr. Åh vilken fröjd det ska bli att få sprida det "sanna ordet" om stygn, vävsätt, ull, lin, växtfärger mm, mm! 
During the medieval week in Numedal, Norway, I will lead a course in sewing viking and medieval clothing. I will spread the "true word" about stitches, weaving, wool, flax and other important things.
Apply via the link above! :)
Nu kanske du inte tycker att den här bilden riktigt säljer in kursen, men det gör den visst det! På bilden kan man se insidan på ett par handsydda sömmar varav den ena är förstärkt med ullgarn längs den råa kanten och det är ju sjuuukt coolt och spännande! :D
Perhaps you don't think that the picture above is selling the course, but it surely do! In the picture you can see two handsewn seems, and one of them is reinforced with wool along the raw edge and that's insanely cool and exciting! : D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar