31 dec. 2013

Historisk hækling/virkning. Historical crocheting.

Jag har länge haft lust att virka (DK/NO -hækle) något efter gamla förebilder. 
 I have long had the desire to crochet something based on old models.
I boken "Hækling. Historie og teknik." av Lis Paludan, som är den bok jag läst med mest samlad information om virkningens historia, finns det en rad avbildade exempel på virkade objekt med en väldigt kort arbetsbeskrivning under som verkar ha varit en slags inspirationsmaterial i häften med annars mer utfyllande mönsterbeskrivningar. 
Kanske var dessa "forlæg"-förlagor så enkla att förstå för dåtidens människor att de inte behövde mer vägledning. Bristen på information gör också att man fritt kan förhålla sig till val av garn, kuddstorlek osv. När jag läste beskrivningen till den här kudden från 1920-talet så föll jag för den föreslagna färgkombinationen som kändes väldigt funky i körsbärsrött, svart, blågrönt och gyllene, men jag är inte så glad i svart heminredning så jag bytte ut det svarta garnet mot mörkgrått. 
In the book "Hækling. Historie og teknik." (Eng.trans. "Crochet. History and techniques.") by Lis Paludan, which is the book I have read with the most comprehensive information about the history of crocheting , there is a range of depicted examples of crocheted items with a very brief description that seems to have been a kind of inspirational material in booklets of otherwise more filling pattern descriptions.
Perhaps these models were so simple to understand for contemporary people that they didn't need more guidance. The lack of information also allows one to freely choose what kind of  yarn, pillow size etc. that you want to use. When I read the description for this pillow from the 1920s I really liked  the suggested color combination that felt very funky, in cherry red, black, blue-green and golden, but I'm not so happy in black home decor so I replaced the black yarn with a dark gray instead .
Tanken är nu att kudden ska flytta in i en A-Ford från 1930 och bo där med en annan liknande kudde, som jag inte hann ta foto på innan jag gav bort den. Fler foto i deras nya, autentiska hemmiljö kommer senare.
 The idea now is that the cushion will move into an A-Ford from 1930 and live there with another similar pillow, that I had no time to photograph before I gave it away. More photos in their new, authentic home will come later.
*
För några dagar sen upptäckte jag till min stora överraskning, och stora glädje, att min blogg hamnat i blogglistan på hemslöjdskonsulenternas egen hemsida för textil hemslöjd!
Deras hemsida är väldigt spännande och jag har såklart varit inne på den många gånger så jag blev väldigt glad och stolt. :oD 
Se själv så bra den är HÄR
 A few days ago, I discovered to my great surprise and delight, that my blog is in the blog list on the swedish handicraft consultants own website for textile crafts!
Their website is very exciting and I have of course visited it many times so I was very happy and proud. : oD
See for yourself just how good it is, HERE

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar