30 apr. 2017

Jordgubbsmössa. Strawberry hat.

I mina tidiga tonår blev det modernt med jordgubbsmössor, till små barn... Jag skulle kunnat ha en och framstått som ironisk men jag var rädd att folk skulle tro att jag hade den för att jag tyckte den var söt så jag skaffade aldrig någon. Nu är jag vuxen och skiter i vad folk kanske, eventuellt tänker om mig, så nu har jag stickat en till mig själv, äntligen!
Jag stickade i det fantastiska garnet Frimas från franska Phildar. Garnet är av samma typ som Myk och Puno, dvs. en tub stickad av tunna, tunna trådar och fylld med ulliga fibrer som sticker ut från tuben. Det ger ett väldigt lätt och luftigt garn, perfekt när det är kallt och inte blåser. Det jag speciellt gillar med det här garnet är att det består av 100% naturfibrer och alltså är helt nedbrytbart, 50% ull och 50% bomull. (jag vet att bomullsproduktion är ondast av de onda) Jag var orolig att de ganska lösa ullfibrerna skulle noppa sig men mössan har hållt sig hur fin som helst fast att jag använt den mycket och däremellan knölat ner den i min väska.
I've wanted a strawberry hat since  early teens and now I finally made one for myself.
I used a yarn called Frimas from the french company Phildar. The yarn is made from 50% wool and 50% cotton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar