10 juli 2017

Mammas födelsedagspresent. Mums birthday gift.

Hon har inte fått den än så då får jag posera så länge. Hon vet inte om att hon ska få den, hon vet bara att jag gjort något till henne.
Den är virkad i stolpar, fram och tillbaka, till en rektangel som jag sen virkade samman. Jag valde garnet Esther från Permin i 55% ull och 45% bomull, 50gr=230m i grålila melerat nr 883416, och Silk Mohair från Sandnes, 60%mohair, 25% silke, 15% ull 50gr=280m mörklila nr 5153.
Jag valde garnerna för att de består av 100% naturmaterial och för att de är supermjuka och min mamma är så känslig för kliigt garn.
Jag hade inget mönster att följa utan bara följde principen att ena kortänden vrids/viks mot långsidan. Jag virkade den så bred att stycket gick från axeln och strax förbi min armbåge när jag höll upp den, det ger en en idé om ungefär hur stor ponchon blir i färdigt tillstånd. Under vägen provade jag att nåla ihop den för att se hur stor den skulle bli. Jag valde att virka lite avkortade varv på sista biten eftersom jag tyckte att den satt trångt över axlarna men inte ville göra rektangeln längre för då hade halshålet blivit för stort. Skönt att jobba utan mönster och prova sig fram tills man blir nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar