19 feb. 2014

Just nu virkas det, hækles, till mig själv och som övning inför framtida projekt.
 Right now I'm crocheting, for myself and as practice for future projects.
 Detta är en färggrann övning i flerfärgsvirkning. Jag har testat det innan men det blev inte så bra, jag kände mig osäker på hur det hela funkade, men nu gick det väldigt bra helt plötsligt. Jag fungerar långsamt, nya intryck mognar i min hjärna och efter en tid är jag redo att prova igen och då har det skett något. Jag brukar tänka att jag är lat som vill fundera istället för att prova, men det är nog bara så jag fungerar och det går ju väldigt bra.
Jag har tagit upp flerfärgsvirkningen för att jag har lust att prova på mer historisk virkning, ju tidigare desto bättre och efter att ha undersökt tidig virkning förstog jag att det var en bra teknik att kunna. 
Mer om detta i framtiden...
 This is a colorful exercise in multi-color crochet. I've tried it before but it did'nt really work for me, I felt unsure of the technique , but now it went very well, all of a sudden. I work slowly, new impressions ripens in my brain, and after some time I'm ready to try it again and then something has happened . I sometimes think that I'm lazy who want to ponder rather than trying, but it's probably just how I work and it works out well for me. I have started to do multicolor crochet again because I want to try on more historical crochet, the earlier the better and after examining early crochetI understood that it was a good technique to know.
More on this in the future ...
Efter två kuddar i stolpar/stangmasker så kan man ju tro att jag fått nog av såna men det var snarare tvärtom, jag hade en väldig lust att virka fler grejer på samma sätt, det blir ju så fint. 
Jag ville göra något till mig själv, något färgglatt och varmt som jag kunde ha på mig, men INTE (ännu) en halsduk, så jag bestämde mig för att virka en kjol, ett "riktigt" plagg. Det blev en knälång kjol med mörkgrått överst och en bred bård med ränder i glada färger. Detta projektet var också en slags test och jag provade mig fram och valde färgerna efterhand som jag virkade. Jag var rädd att den skulle se tråkig ut men jag valde ganska knalliga färger så jag tror att jag klarat mig undan det, men nästa gång jag ska virka en kjol till mig själv så vill jag ha lika breda ränder hela vägen, som ett bi, nu ser den lite "himmalaved" (hemmagjord) ut, och det var inte riktigt det uttrycket jag ville uppnå. 
 After two pillows in double crochet one might think that I had enough of that but it was rather the opposite, I had a great desire to crochet more things in the same way, because it looks so nice.
I wanted to do something for myself, something colorful and warm that I could wear, but NOT (yet) another scarf, so I decided to crochet a skirt, a "proper" garment. It became a knee-length skirt with dark gray top and a wide border with stripes in bright colors.
This project was also sort of a test and I designed the stripes while I crocheted. I was afraid that it would look dull but I chose quite strong colors so I think I avoided that , but next time I'm crocheting a skirt for myself I'll make the stripes of equal width throughout, like a bee, now it looks a bit homemade, and that wasn't quite the look I wanted to achieve.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar