23 juni 2013

Föredragsserie på vikingamuseet Trelleborgen i Trelleborg. Lecture Series at the Viking Museum Trelleborgen in Trelleborg.

Den 1-5 samt 8-12 juli kommer jag återigen att hålla en fördragsserie om vikingatida hantverk på vikingamuseet Trelleborgen i Trelleborg. Detta sker i ett samarbete mellan vikingamuseet och ABF- Arbetarnas BildningsFörbund.
V27, 1-5 juli kl.13 och 15, kommer jag att berätta om nålbindning ur olika perspektiv. V28, 8-12 juli kl.13 och 15, handlar det om växtfärgning. Alla föredragen kommer att innehålla både teori och praktik men jag anpassar en del beroende på vilken publik som möter upp.

Det krävs en del förberedelser innan man kan sätta igång.
Här växtfärgas det för fullt i långhuset på Trelleborgen, under ett av mina föredrag 2011.

Jag vill även passa på att påminna om att det, helgen däremellan, kommer att vara stort tjohej på Trelleborgen då de har både vikingaslag och vikingamarknad. Min förening Halsingarna, kommer att delta med ett prova-på-vikingalivs-läger där besökarna har möjlighet att testa olika spel, lekar och hantverk, samt titta på när den skicklige silversmeden jobbar, så kom dit, det blir skoj! :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar